Total Tayangan Halaman

Jumat, 30 Oktober 2015

contoh laporan basa jawa upacara adat mitoni



*    PAMBUKA

A.      LANDHASAN PANELITEN
Kapercayaan tradisional saka pemikiran ana sisi apik lan sisi elek. Kagiatan ibu meteng saben dina ora kurang ditambah maneh larangan mangan panganan sing sakjane diperlokake ibu meteng. Karena ana kapercayaan lan pantangan panganan, penyakit kurang gizi ibu meteng saya akeh. Upacara adat mitoni iki dasare nglambangne harapan apik jabang bayi kui mau utuh lan slamet laire. Upacara adat iki kudu terus dilaksanakake ono ing masyarakat 

B.      ANCAS PANELITHEN
Penelitian iki tujuane kanggo nggolek informasi sejarah lan maknane upacara adat mitoni ning masyarakat utawa budaya jawa. Sakliyane kui paneliten iki tujuane nambah informasi marang pamaos laporan iki     

C.      GUNA MUPANGAT PANELITEN
Paneliten iki dilaksanakake agar masyarakat biso ngerti maknane tradisi iki. Sakliyane kui tulisan iki uga biso nambah pengetahuane penulis untuk nambah keterampilan nulis penulis kui mau. Eneke karya tulis iki penulis ngarep supaya biso nyumbang informasi marang masyarakat











*   ISI

A.      Pangerten  
Tingkeban/mitoni upacara iku salah siji saka tradisi Jawa, upacara iki uga disebut mitoni asalé saka Pitu tembung sing sawijining makna pitu, upacara iki dianakaké ing pitung sasi meteng lan pisanan kali.Upacara meteng iki tegese pendidikan ora mung minangka wong diwasa nanging wiwit wiji implanted garba ibu. Ing upacara iki ibune sing meteng ing karang banyu lan kembang setaman diiringi Tujuan kanggo pleading pandonga kanggo moho kuwoso Gusti Allah tansah bakal diparingi rahmat lan pangestune supaya bayi bakal lair aman lan swara. Saben tiyang sepah bakal nyana bocah sing bakal lair bakal dadi lanang apik lan bisa ketemu sing pangarepan kasebut. Menapa malih , minangka Muslim lan Muslim , dhuwur - dhuwur ngarep-arep sing anak bakal lair bakal dadi batur Allah iku adil lan dutiful marang tuwane. Pitu tradisional upacara dileksanakake saben wulan dening bojone sing Muslim , uga dimaksudaké kanggo apik saka anak nggarbini. Lan iku ora padha nindakake upacara nanging kanggo tujuan kaluhuran lan kawilujengan , pangarep-arep sing anak bakal lair menyang anak mursid , bakal abdi jujur ​​Allah, agama lan entuk manfaat kanggo bangsa . Tujuan Noble nyatane, yen tinimbang karo pangrasa , iku ngrasa apik banget upacara iki dianakaké.
Tumindak kang macem-macem simbol lan ritual kurban tingkeban / mitoni Wau, katon yen masyarakat Jawa wis pangarepan saka safety . Masyarakat Jawa nganggep mitoni Ritual khusus ngremenaken minangka.
B.      Ancas kegiyatan
 Mangkono iku bisa bilih makna lan fungsi saka kawilujengan budaya iku kanggo pass mudhun tradhisi mitoni leluhur , supaya ora kesiku ( njupuk kangelan ) lan kanggo njaga imbangan , harmoni, begja , lan slamet sing manggen aman kahanan tanpa gangguan saka jalma liyané utawa lingkungan. Minangka tembung: "" bayi lair sageto welujeng Selamet ampunenten penopo alangan setunggal karung ". Anak disusun bakal lair kanthi Gangsar ( gampang ) , sehat, aman, fisik sampurna , ora sembarang gangguan . Bener nggambaraké karakter Jawa sing tansah timer proses liwat tazkiyatun nafsi ( penjernihan ) kanggo mbela karo moho kuwoso . Sing , wangun pengabdian kanggo Allah SWT.
Mitoni iku asalé saka tembung pitu (7). Upacara adat iki dianakaké wektu calon ibu nggarbini utawa meteng 7 sasi. Ancasé kanggo keslametan calon bayi lan ibuné utawa kanggo sing sipaté tolak bala. Ing dhaérah tartamtu, upacara iki uga diarani tingkeban.
Makna Jabang bayi umur 7 sasi iku wis nduwe raga sing sampurna. Dadi miturut pangertene wong Jawa, wetengan umur 7 sasi iki proses pangriptane manungsa iku wis nyata lan sampurna ing sasi kaping 7. Reroncen acara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati.

C.      Urut urutane
  Urut-urutane yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ning njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan (nglebokake klapa gadhing enom), medhot lawe utawa lilitan benang (janur), mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasane yaiku kendhuren. Acara siraman mung dianakake kanggo mitoni anak sing nomer siji. Miturut adat Jawa mitoni iku kudu dianakake ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa dina Jemuah awan nganti mbengi.
Rangkeyan Acara Rantaman adicara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati, urut-urutan yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ing njero kain calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan nglebokake cengkir klapa gadhing, medhot lawe utawa lilitan benang janur, mecahake wajan lan gayung, nyolong endhog lan pungkasan kendhuri kendhuren.Acara siraman namung dianakake kanggo mitoni anak mbarep. Wektu Miturut adat Jawa mitoni iku kudu diadani ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa uga dina Jemuwah awan nganti mbengi, saderengipun wulan 'purnamasidhi'.
D.Piranti sing digunakake
1.      kloso
2.      bak
3.      piring
4.      sendok
5.      kursi
6.      ladhing
7.      Lemper
8.      Cibok
9.      Kain batik
10.  lan liya liyane
E. Tata Carane
Masyarakat Jawa tansah ora uwal saka tata­cara adat tradhisi. Apa maneh kang gegayutan karo sangkan paraning manungsa. Wiwit manungsa ana njero kandhutan nganti manungsa surut ing kaseban jati, tansah diiring kanthi adat tradhisi kang digelar ing wayah tartamtu.
Dene tata­cara lan upacara tradhisi kang digelar nalika sawijining wanita lagi ngandhut duwe pangajab supaya ibu lan anak utawa wiji dadi kang dikandhut tansah wilujeng nir sambikala. Pangajab liyane, bayi kang dilairake mbesuke bisa antuk kabegjan uripe.
Maneka tata­cara dilakoni nalika kandhutan wiwit umur telung sasi ana wilujengan utawa selametan nigang wulani, petang sasi, limang sasi, enem sasi, pitung sasi kang disebut mitoni, sarta sangang sasi kang disebut procotan.
Upacara mitoni utawa wilujengan pitung wulanan iki lumrahe nganggo ubarampe kang disedhiyani dening kluwarga wanita kang nembe ngandhut. Ubarampe slametan nglimputi sekul janganan, jenang abrit, jenang barobaro, jajan pasar lan sriyatan kanggi nawe saka wijen, dhele, kacang kang kagangsa ing gendhis. Saliyane iku uga cengkaruk timbal, penyon, pring sadhapur lan tumpeng robyong kang arupa tumpeng dicemplungake ing cething, diwenehi iwak kebo lan endhog godhog, gereh, krupuk. Ubarampe liyane awujud janganan mentah kayata lombok, terong, janganan lan sawetara jinis kembang-kembangan. Tumpeng janganan digawe cacah pitu dijangkepi pitung iji apem conthong.
Jroning upacara mitoni iku uga ana tata­cara gantos penganggen ngantos kaping pitu kang sabanjure disebut tingkeban. upacara tingkeban iki dileksanakake nalika tanggal ganjil tanpa ngliwati purnama.
Tata Cara Siraman
Tata carane siraman, ing papan kang wus ditemtokake dicepakake jembangan wadhah banyu kang wus diwenehi kembang setaman. Banyu kang wus diwenehi kembang setaman kuwi dianggo siraman wani­ta kang lagi ngandhut.
Upacara siraman dhewe dileksanakake wanci jam 11.00 WIB amarga dipracaya para hapsari uga tumurun saka kayangan saprelu arep adus. Dene kang mimpin siraman yakuwi dhukun, dene kang nyiram wanita kang ngandhut yaiku para pinisepuh putri kang cacahe pitu utawa sangang wong. Cidhuk banyu kang dianggo kudu saka bathok utawa siwur.
Papan kanggo lungguhe wanita kang lagi ngandhut iku arupa dhingklik cilik kang dilambari godhong apa-apa, saliyane itu uga godhong kluwih, kara, maja, dhadhap srep, alang-alang, klasa mendhong, dhingklik uga dilambari kain warna-warna, contone sindur, jarit kanthi motif yuyu sekandhang.
Padusan kakrobong utawa ditutup nganggo kain jarit motif rangrangan utawa cindhe. Padusan iki ana ing latar sisih kiwa utawa tengen omah kanthi lawang ngadhep ngetan. Krobong dirias nganggo tuwuhan jangkep arupa pisang, tebu lan cengkir gadhing.
Ing Serat Tata­cara anggitane Ki Padmasusastra kasebutake, rampung siraman banjur ganti kain pasatan lan diubedi letrek utawa kain jarit kang logro sarta dianggoni sabuk saka godhong tebu tulak. Saka njero letrek kuwi pinisepuh nglebokake tropong ing njero jarit lan nyeblokake. Sabanjure sabuk mau dipotong nganggo keris. Sawuse pedhot, bojone wanita kang lagi ngandhut iku diakon lunga tanpa pamit. Bebarengan karo kuwi ibu Maratuwa mbanting endhog pitik mentah lan bapake mecah cengkir gadhing kang wus digambari KamajayaKamaratih, JanakaSubadra, utawa Panji lan Candra Kiraa, banjur disigar dadi loro. Nalika mecah cengkir direwangi bapak kandhunge wanita kang lagi ngandhut kuwi.
Wanita kang ngandhut banjur diiring mlebu omah lan ngadeg ing ngarep petanen. Ing papan kuwi wus dicepakake sinjang lan kemben cacah pitu. Sateruse para pinisepuh nganggokake jarit iku mbaka siji. Rampung nganggo siji banjur diuculi, banjur dianggokake maneh liyane. Ngono terus nganti kaping enem lan para pinisepuh mesthi ngomong durung patut. Kang pungkasan, para pinisepuh nganggokake jarik truntum kemben motif bangotulak. Bebarengan karo kuwi, para pinisepuh padha ngomong wis patut.

*    PENUTUP LAN SARAN

A.      DUDUTAN
Tradisional Jawa tradisi pitung sasi ( tingkeban / mitoni ) yaiku bagean saka karakter Jawa sing wis teges filsafat ing urip. Tradisi kombinasi apik Hindu Wedjangan , malah Jawa Islam minangka agama professed dening mayoritas Jawa Sidomulyo desa. Nanging, minangka asil saka penulis sinau, tradisi iki selaras karo nilai sing mulang ing agama Islam, kang panjalukan Allah. supaya tumindak safety lan begja liwat sakti ( penjernihan proses ) saka macem-macem rereget lan reregetan dosa sing wis rampung.
Ing paling banget , tradisi iki anyumanggakakên ing angka sing filsafat gesang , antarane liyane iku : pisanan, ing supaya ngreksa tradhisi leluhure njaluk safety . Iki mesthi nduweni rega khusus amarga luwih dijogo sing kasugihan saka ngurmati budaya ing urip. Ing ushul Qaeda fikh kasebut " al- muhafazhah ' Ala al- Salih qadim , Wal ahdzu jadidi bil al- ashlih " ( sing dijogo apik lawas tradhisi , lan tradhisi anyar lan njupuk luwih ). Kapindho, njaga imbangan , harmoni, begja , lan safety ( slamet , ora ono panalangin by apo - panalangin by apo
B.      SARAN
  Budaya mitoni iki kudu dilestarekne sampek mbesuk, karena upacara iki merupakan salah siji wujud syukur marang Gusti Ingkang Maha Agung, supaya kelairan jabang bayi lancar tanpa halangan. Sakliyane kui , supaya si jabang bayi lair tanpo cacad.













*   LAMPIRAN :
Gambar tata carane
 
Gambar tumpenge/sajene
 



Gambar siraman

                                               




Tidak ada komentar:

Posting Komentar